Verksamheten

Vi är en Skogsmulleförskola, vilket innebär att personalen har gått Friluftsfrämjandets utbildning och med nyfikenhet, erfarenhet, rörelse och gemenskap låter spännande äventyr växa fram tillsammans med barnen. Med friluftsliv på schemat får barnen ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och lär sig förstå sin delaktighet i naturens kretslopp. Naturen är en fantastisk miljö för lek, fantasi och rörelse som dessutom är genusneutral och ger möjlighet att lära med alla sinnen.

Vår åldersblandade barngrupp, 1–6 år, ger möjligheter för barnen. Mixen ger en större flexibilitet för alla, det finns alltid en plats att få vara den man är. Det är positivt vid ojämna förmågor och det är något vi vill främja genom fokus på individuella förmågor snarare än ålder. Det är viktigt att fokusera på barnens styrkor och genom dessa få dem att växa.

Vi arbetar med förskoleappen Tyra, som underlättar de dagliga momenten för både personal och föräldrar.

Som alla fristående förskolor regleras vår verksamhet av Stockholms stads och Skolverkets riktlinjer.

Förskola ska kunna tillhandahållas alla helgfria vardagar förutom julafton, nyårsafton och midsommarafton inom ramtiden kl. 06:30–18:30.  Både hel- och deltidsplatser ska erbjudas. Föräldrarnas behov av öppethållande ska kontinuerligt följas upp av huvudmannen. Föräldrars förändrade behov av öppethållande ska mötas omgående med hänsyn till de enskilda omständigheterna. Förskola ska erbjudas och bedrivas enligt gällande styrdokument även under semesterperioder. Föräldrar ska erbjudas alternativ förskola om en verksamhet ska ha stängt. Alternativ förskola ska erbjudas inom skäligt avstånd.

Barnen

Hos oss är det viktigt att alla får samma möjlighet till lek. Vi tänker på hur vi bemöter barnen för att undvika stereotyper eller fokus på utseende. Vi använder neutrala tilltalsord som ”barn” och ”kompis” i stället för flicka/pojke/tjej/kille.

Vi vill ge varje barn och förälder en trygg förskolevistelse som präglas av lust och glädje. Vi arbetar hela tiden med ett systematiskt kvalitetsarbete där vi utgår ifrån de mål som finns i läroplanen. Vi vill genom undervisningen uppmuntra både enskilt och i grupp och väcka barnens nyfikenhet att vilja lära. Pedagogerna lyssnar och dokumenterar och kan på så sätt erbjuda material som barnen är intresserade av i nuet och ge dem en positiv bild av sig själva och sin egen förmåga.

Varje läsår arbetar vi med ett tema som en röd tråd i undervisningen. Förskollärare undervisar alla barn i indelade grupper. Vi arbetar utifrån barnens visade behov och intressen. På tema integreras alla mål från Förskolans Läroplan (Lpfö 18) i undervisningen. Skapande och kulturbesök är också en naturlig del i undervisningen.

Varje barn har en egen portfolio i appen Tyra där man varje termin laddar hem all dokumentation.

Kooperativet

En föräldrakooperativ förskola är en ekonomisk förening, vars syfte är att bedriva barnomsorg samt att främja medlemmarnas ekonomiska intressen. Varje familj med barn på Tantodalens Förskola är medlem och delägare, och vi har tillsammans ansvaret för drift och skötsel av förskolan. Detta är ett stort ansvar, men i gengäld ger det stora möjligheter att påverka och utforma verksamheten så att den blir bra för våra barn.

Föräldrakooperativet Sockertoppen drivs inte i vinstsyfte utan verksamheten ska gå med nollresultat och eventuellt överskott tillfaller föreningen. Föreningen är politiskt och religiöst obunden.

Den dagliga städningen och maten köps in externt. Men som förälder på Tantodalen har du ett större ansvar för verksamhetsdriften än vad föräldrarna på en kommunal förskola har. Ditt engagemang som förälder innebär bland annat att du ska vara tillgänglig för jour (ideellt) några dagar per termin, att du ska delta på städdagen en gång per termin och att du någon gång under ditt barns tid här ska sitta med i förskolans styrelse.

Medlemmarna i styrelsen har olika roller, såsom ordförande, sekreterare, kassör, informationsansvarig och miljö- och säkerhetsansvarig. Det finns även en trivselgrupp och en fixargrupp som består av vårdnadshavare. Styrelsen är huvudman för verksamheten, vilket innebär att den är ytterst ansvarig.