Hur ser förskolans verksamhet ut?

På Tantodalens förskola är barnens intressen och upplevelser i fokus. Pedagogerna utgår från olika teman - inom alltifrån naturkunskap till språk eller skapande - men det är barnen som styr vilken riktning projekten ska ta och i vilken takt de framskrider. Förskolan har dagligen samlingar för hela den åldersblandade barngruppen där man sjunger säsongsbetonade visor. Det faktum att barngruppen är förhållandevis liten innebär att det är lätt att se varje barns individuella behov och utveckling.

Förskolegruppen går ofta iväg på utflykter till de närliggande parkerna (Sockertoppen, Drakenbergsparken och Tantolunden) där barnen får bekanta sig med allt som växer och lever där, men även på längre utflykter till Naturhistoriska eller biblioteket. Förskolan samarbetar med föräldrakooperativet Krukan som är belägen vid Mariatorget. Bland annat har förskolan så kallad femårsgrupp ihop med deras femåringar, men träffas även i andra sammanhang och leker tillsammans.

Vilken mat serveras på förskolan?

Precis som i alla andra situationer och moment på förskolan är även lunchen och mellanmålet tillfällen för pedagogisk verksamhet. Barnen lär sig då om miljö, matematik och socialt samspel. Vi får vår mat levererad varje dag från Kleins Kitchen, även matsäckar till utflykter. All mat som blir över blir till biogas. Minst en dag i veckan äter alla vegetariskt.

Hur styrs förskolan?

Förskolan präglas av en familjär och varm stämning där de familjer som inte sitter i styrelsen är uppdelade i en fixargrupp och en trivselgrupp. Trivselgruppen ordnar då och då små tillställningar där alla familjer kan fika eller grilla korv ihop. Styrelsen utgörs av ett antal föräldrar samt förskolans rektor. Styrelsen är förskolans huvudman och hanterar ekonomi, personalfrågor och övergripande frågor kring bland annat lokaler och information till föräldrar. Varje familj sitter i styrelsen två år under förskoletiden (tre år för de som har två barn på förskolan). Rektorn har ansvar för den pedagogiska verksamheten.

Vad innebär er natur- och kulturprofil?

Tantodalens Förskola är en förskola med mycket utevistelse, både förmiddag och eftermiddag. Undantag vid extremväder och om det är någon pedagogisk verksamhet inne. Vi är också en Skogsmulleförskola och personalen är utbildad av Friluftsfrämjandet.

Förväntas föräldrarna städa?

Nej, den dagliga städningen på förskolan köps in externt. En gång per termin träffas dock föräldrarna för storstädning av lokalerna, med efterföljande middag och fest.

Vad innebär jour?

Om en pedagog blir sjuk rings ibland en förälder in, ibland en hel dag och ibland några timmar. Vissa dagar täcker vikarier från förskolans interna vikariepool istället upp för den frånvarande pedagogen. Planerad ledighet täcks också upp av en vikarie som inte är förälder.

Vilka köregler gäller?

Tantodalens Förskola hanterar kö och intagning av barn själv. Vid placering gör vi urvalet i första hand efter syskonförtur och i andra hand efter kötid.

Hur framför jag synpunkter eller klagomål?

Om du är missnöjd med något gör du ett skriftligt klagomål via e-post till förskolans rektor. Du kan också välja att lämna ett anonymt klagomål i rektorns fack i hallen. Där ska datum för klagomålet framgå. Alla skriftliga klagomål delges huvudmannen, utreds, följs upp och dokumenteras. Inom en månad ska rektor ge skriftligt svar. I de fall klagomål sker anonymt delges åtgärder i veckobrev.

Hur ser lokalerna ut?

Förskolans lokaler ligger på bottenplan i ett höghus i ett lummigt bostadsområde. De 150 kvadratmeterna fördelas på flera inbjudande lekrum, kök och nyrenoverade badrum. Barnen leker varje dag ute på bostadshusets inhägnade gård med sandlåda, klätterställning, egen lekstuga och gott om plats för cykling och bollsport.

Hur ser blöjsituationen ut?

Föräldrar behöver inte ansvara för inköp av blöjor, det tillhandahåller Förskolan.